terug naar alle events

Transformers 200

Wie zijn de digitale leiders van Nederland?

Woensdag 20 juni 2018
Volg FD BNR LIVE
Delen
In samenwerking met:

Verslag

In samenwerking met Vlerick Business School presenteert het FD de resultaten van de tweede editie van het jaarlijkse onderzoek naar digitale transformatie: Transformers.  

De belangrijkste conclusie is dat grote Nederlandse bedrijven ten opzichte van vorig jaar duidelijk vooruitgang boeken. Vele voelen de hete adem in hun nek van digitale concurrenten. Vergeleken met 2017 is het besef verder gegroeid dat digitale transformatie meer is dan losstaande innovatieve experimenten en het opkopen van start-ups. 

Opmerkelijk is dat sommige ‘transformers’ inmiddels tegen een plafond aan lopen. Ze zijn zo vergevorderd met hun digitale transformatie dat zij zich gaan afvragen: ‘what’s next?’ Vooral financiële instellingen staan voor dit vraagstuk. Hoe kunnen ze met hun nieuwe digitale identiteit het verschil maken en nieuwe inkomsten aanboren in een markt waarin hun concurrentie en vele nieuwkomers met zijn allen in dezelfde richting lijken te stormen? 

Koplopers 2018 

Tien bedrijven in het onderzoek geven blijk van grote stappen in digitale transformatie. Omdat de verschillen tussen deze bedrijven dit jaar zeer klein zijn, is er dit jaar geen ranglijst van de top tien gevormd.  

Zeven bedrijven scharen zich ook dit jaar weer in de kopgroep (in alfabetische volgorde: ABN Amro, Arcadis, ING, KPN, Randstad, Royal Vopak en Wolters Kluwer), maar er zijn ook nieuwkomers: Relx Group, Royal HaskoningDHV en Tennet.  

Belangrijkste conclusies 

Digitalisering sijpelt nu overal in de organisatie van grote bedrijven binnen, van bestuurskamer tot productievloer. Maar een complete transformatie is nog een brug te ver. 

Het Nederlandse bedrijfsleven beseft dat digitalisering van strategisch belang is voor zijn voortbestaan. Het besef sijpelt nu ook door dat digitale transformatie alle aspecten van de organisatie aangaat en dat zij een integrale en breed gedragen aanpak vraagt. De koplopers in dit onderzoek handelen naar dat besef, en zeggen daarin gestimuleerd te worden door verbeterde bedrijfsprestaties. 

Een punt van aandacht blijft ook dit jaar de omgang met en inzet van medewerkers en digitaal talent tijdens de digitale transformatie. Zonder draagvlak en voldoende digitaal talent in huis dat optimaal wordt ondersteund, kan de transformatie vertragen of vastlopen. 

Vorig jaar gaven bedrijven aan nog vooral naar grote digitale bedrijven zoals Google, Apple, Amazon en Alibaba te kijken voor inspiratie. Dit jaar richten ze hun blik meer op gevestigde bedrijven buiten hun sector en op start-ups. 

Iedereen stelt te streven naar een wendbare organisatie waarin digitale talenten optimaal kunnen presteren, over hiërarchische structuren heen. Als de klant maar centraal staat. Dat is de theorie. Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven beduidend minder werk weten te maken van een stimulerend personeelsbeleid en leiderschap, en een cultuur waarin experimenteren en falen is geaccepteerd. 

De reputatie van veel IT-afdelingen zit transformatie in de weg. IT-leiders geven aan dat ze zich eerst moesten bewijzen als waardige en betrouwbare partners van de businesskant van het bedrijf voordat ze zich als natuurlijke leiders van digitale transformatie konden opstellen. 

Een complete metamorfose staat veel bedrijven tegen. Slechts een op de vijf bedrijven hecht grote waarde aan een strategie die beoogt het businessmodel en de bedrijfsprocessen fundamenteel te veranderen. 

 Meer inzichten en ideeën voor digitale transformatie leest u in het  dossier Transformers 2018. 

Lees meer
copyright: Sander Nieuwenhuys
copyright: Sander Nieuwenhuys
copyright: Sander Nieuwenhuys
copyright: Sander Nieuwenhuys
copyright: Sander Nieuwenhuys
copyright: Sander Nieuwenhuys
copyright: Sander Nieuwenhuys
copyright: Sander Nieuwenhuys
copyright: Sander Nieuwenhuys
copyright: Sander Nieuwenhuys
copyright: Sander Nieuwenhuys
copyright: Sander Nieuwenhuys
copyright: Sander Nieuwenhuys
copyright: Sander Nieuwenhuys
copyright: Sander Nieuwenhuys
copyright: Sander Nieuwenhuys
copyright: Sander Nieuwenhuys
copyright: Sander Nieuwenhuys
copyright: Sander Nieuwenhuys
copyright: Sander Nieuwenhuys
copyright: Sander Nieuwenhuys
copyright: Sander Nieuwenhuys
copyright: Sander Nieuwenhuys
copyright: Sander Nieuwenhuys
copyright: Sander Nieuwenhuys
copyright: Sander Nieuwenhuys
copyright: Sander Nieuwenhuys
copyright: Sander Nieuwenhuys
copyright: Sander Nieuwenhuys
copyright: Sander Nieuwenhuys
copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Voor wie?

De dinerbijeenkomst Transformers 200 is exclusief voor deelnemers aan het Transformers 200 onderzoek.

Het onderzoek is in februari 2018 verspreid onder mensen die eindverantwoordelijk zijn voor de digitale transformatie binnen de onderneming; van cio’s en chief digital officers tot cmo’s, ceo’s of andere functies die speciaal belast zijn met deze taak.

Locatie

FD auditorium Dauphine

Prins Bernhardplein 175, 1097 BL Amsterdam

Plan uw route

Het FD auditorium bevindt zich in café-restaurant Dauphine. Dauphine ligt direct tegenover NS-station Amsterdam Amstel en is dus uitstekend bereikbaar per openbaar vervoer. Er is een parkeergarage (betaald parkeren), maar vol=vol.

Partner

Onderstaande informatie is afkomstig van onze partners

Transformers 200 is een samenwerking tussen Het Financieele Dagblad en Vlerick Business School.

Vlerick Business School heeft een ijzersterke reputatie op het terrein van digitale bedrijfsvoering en strategie. Bovendien biedt Vlerick volgens de Financial Times ranking de beste opleidingsprogramma’s in de Benelux voor ‘Executive Education’.