terug naar alle events

Toekomst op de Rails

Vrijdag 11 oktober 2019
Volg ESB
Delen
Toekomst op de Rails is een initiatief van ESB

Verslag

De spoorsector is altijd in beweging. En dat moet ook: Nederland wordt steeds druk­ker, de wensen van de reizigers nemen verder toe en de techniek staat ook niet stil. Stations zijn meer dan een vertrekhalte en Mobility-as-a-Service kan het openbaar vervoer zowel vervangen als versterken.

Er staan de komende tijd belangrijke strategische keuzes op de agenda. Naast de invulling van de verschillende openbaarvervoersconcessies gaat het daarbij ook om aanzienlijke investeringsbeslissingen. Met welke organisatievorm is de reiziger in een drukker, digitaler en duurzamer Nederland het beste af?

Highlights bijeenkomst

  • Roel in ‘t Veld: 27 jaar na Sporen voor straks
  • Toekomstscenario’s van Bert van Wee (TU Delft) en Maarten Janssen (Universiteit Wenen)
  • Paneldebat met onder meer Pieter Litjens (CROW) en Annemarie Sipkes (ACM)
  • Presentatie en uitreiking ESB-dossier
Lees meer
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys
ESB, de toekomst op de rails. Copyright: Sander Nieuwenhuys

Sprekers

Prof. Dr. Maarten Janssen

Hoogleraar aan de Universiteit van Wenen

Hoogleraar micro-economie. Heeft onderzoek gedaan naar de gevolgen van netwerk effecten voor de concurrentie op het spoor.

Pieter Litjens

Directeur-bestuurder van CROW

Sinds 2019 bestuurder van kennisplatform openbaar vervoer CROW. Was o.a. wethouder verkeer en vervoer in Amsterdam.

Annemarie Sipkes

Directeur Telecom Vervoer Post bij de ACM

Sinds 2018 verbonden aan de Autoriteit Consument en Markt. Ze is o.a. verantwoordelijk voor markttoezicht op het openbaar vervoer.

Prof. Dr. Roel in ’t Veld

Bestuurskundige en hoogleraar aan Tilburg University

Hoogleraar Governance and Sustainability aan Tilburg University. Was nauw betrokken bij de privatisering van de NS in 1992.

Didier van de Velde

Directeur van inno-V

Gespecialiseerd in projecten op het gebied van marktordening en organisatie van OV in binnen- en buitenland.

Prof. Dr. Bert van Wee

Hoogleraar aan de TU Delft

Hoogleraar transportbeleid en wetenschappelijk directeur van onderzoeksschool TRAIL. Doet onderzoek naar transportbeleid gekoppeld aan ethiek-, milieu- en veiligheidsvraagstukken.

Dagvoorzitter

Marijke Roskam

Presentator en station voice van BNR Nieuwsradio

Als stem veelvuldig te horen op BNR Nieuwsradio. Eerder presenteerde ze Newsroom, Zakendoen Met en Eyeopeners.

Programma

Ontvangst
start programma
lunch
einde

Locatie

De Glazen Zaal

Prinsessegracht 26, 2514 AP Den Haag

Plan uw route

Partners

Onderstaande informatie is afkomstig van onze partners

GVB verzorgt het openbaar vervoer in Amsterdam en omgeving, van zowel metro-, tram-, bus- als veerbootvervoer voor gemiddeld 875.000 reizigers per werkdag.

HTM verzorgt het openbaar vervoer in de regio Haaglanden. Sinds 1864 is HTM verantwoordelijk voor het tramvervoer in de regio Den Haag- 90 jaar geleden is daar ook busvervoer bijgekomen.

NS is de grootste vervoerder op het spoor in Nederland en de enigste vervoerder op het hoofdrailnet. Dagelijks vervoert de NS 1.1 miljoen reizigers

PRORAIL is de spoorinfrastructuurbeheerder van Nederland. ProRail is daarbij verantwoordelijk voor het gehele spoorwegnet: aanleg, onderhoud, beheer en veiligheid.

RET verzorgt het openbaar vervoer met bus, tram, metro en veerboot in Rotterdam en omstreken. Als geïntegreerd openbaarvervoerbedrijf is RET daarnaast verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de voertuigen en infrastructuur.