terug naar alle events

Small steps in big data

The Financial Agenda

Vrijdag 9 juni 2017
Volg FD BNR LIVE
Delen
In samenwerking met:

Verslag

Het is te prijzen dat veel bedrijven experimenteren met big data, maar het is tijd dat cfo’s dit thema serieuzer gaan aanpakken. Door scherp te krijgen hoe zij geld kunnen verdienen met data-analyse, brengen ze hun bedrijven pas echt stappen verder.

Dat was de consensus onder de deelnemers van The Financial Agenda, een ontbijtbijeenkomst voor cfo’s, georganiseerd door Het Financieele Dagblad in samenwerking met Deutsche Bank. ‘Big data, internet of things en de cloud, die kreten wil iedereen voorbij’, stelt een financieel directeur. ‘Je ziet dat iedereen wel een beetje genoeg heeft van die “technology-push”.’

Lees ook:
‘Data-analyse wordt te ingewikkeld voor bestuurders’

Maar hoe maak je de steeds groter groeiende stroom aan data relevant voor je bedrijf? En waar moet je beginnen, in een wereld waarin ontwikkelingen in digitalisering, data-analyse en robotisering met de dag sneller lijken te gaan? Op die vraag hadden de cfo’s geen pasklaar antwoord. Een van hen citeert plagerig de Amerikaanse professor Dan Ariely van het Massachusetts Institute of Technology: ‘Bedrijven en big data zijn als tieners en seks; iedereen praat erover, maar niemand weet precies hoe het moet.’

Drie fases

‘Ik zie drie fases’, begint een van de aanwezigen: ‘In de eerste fase kijk je wat er allemaal mogelijk is op het gebied van big data. In de tweede fase onderscheid je wat er nuttig is voor je bedrijf en je klanten. In de derde fase maak je concreet welk probleem je wilt oplossen met big data en hoe je daar geld mee wilt verdienen. Wij moeten nu de stap maken van fase twee naar fase drie.’

Dat laatste blijkt voor meer bedrijven te gelden. Tijdens een kort rondje maken enkele cfo’s concreet welke problemen zij graag zouden willen oplossen met big data. ‘25% van onze bezoekers doet een aankoop,’ zegt er een. ‘Ik wil weten waarom die 75% het geld in de broekzak houdt.’ Een ander wil beter in beeld krijgen hoe de vraag naar zijn producten zich ontwikkelt. ‘Ik wil weten welke producten mijn klanten over 15 jaar kopen. Dan weet ik ook of we één fabriek moeten neerzetten, of dat we beter onze lokale fabrieken kunnen behouden.’ Een derde richt zich vooral op zijn personeel: ‘Ik wil weten wat onze mensen drijft. Personeelskosten zijn het grootste deel van onze uitgaven. Als ik beter inzicht krijg in waarom mensen zich ziek melden, kan ik veel besparen.’

Focus

Een concrete oplossing voor deze vragen diende zich tijdens de sessie niet aan, maar Martin Heijnsbroek, dataexpert en managing partner bij MIcompany, had wel een tip voor de aanwezige cfo’s: Focus. ‘Veel bedrijven zijn nog aan het spelen in deze fase, maar er moet minder gespeeld worden. Het model van “duizend bloemen laten bloeien” gaat je niet verder helpen.’

Hij vervolgt: ‘Wat je ziet bij bedrijven die voorop lopen met data-analyse, zoals Amazon en Harrah’s Casino’s, is dat er iemand is opgestaan met heel veel passie voor één businesscase. Diegene heeft het bestuur overtuigd om deze businesscase aan te pakken met advanced analytics. Vervolgens wordt om dat project de data-analyse van het hele bedrijf gebouwd. Dus altijd vanuit één succes, niet vanuit duizend initiatiefjes of door lekker te gaan experimenteren met biljarttafels en pingpongtafels.’

Een van de financieel directeuren ziet een spanningsveld. ‘Voor goede ideeën heb je creativiteit nodig. Dat wil je aanmoedigen’, zegt hij. ‘Hoe doe je dat, als je heel gericht op één initiatief focust?’ Heijnsbroek antwoord: ‘Je kunt de kans op succes vergroten door twee of drie prioriteiten te stellen. Daarbinnen kun je experimenteren. Maar zet daar serieuze onderzoekers op en denk na over hoe je die projecten via kortdurende sprints verder kunt brengen. Dan is er een veel kleinere kans dat de projecten gaan verwateren en fragmenteren dan wanneer je lukraak een portfolio van leuke, goedbedoelde data-initiatieven opbouwt.’

Rol cfo

‘Eigenlijk gaat het erom dat de investeringen in big data renderen’, vat iemand samen. ‘De cfo kan return on investment heel goed beoordelen. Dus hij kan heel goed degene zijn die nadruk legt op de businesscase en doorvraagt hoe je geld kunt verdienen met een initiatief.’ Een ander vult aan: ‘Big data is bij uitstek het domein van de cfo, niet alleen vanwege zijn oriëntatie op rendement, maar ook vanwege zijn gevoel voor data. Bij de it-afdeling denken ze alleen in systemen en bij de business zijn ze meer met de korte termijn bezig. Big data heeft vooral voorspellende waarde en forecasting is nu net het werkterrein van de financieel directeur.’

Lees meer
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys

Sprekers

Martin Heijnsbroek

Managing partner van MIcompany

Nevenfuncties: board advisor over curriculum rond business analytics aan de UvA en hij heeft een column in Het FD.

Paul Smits

Cfo van havenbedrijf Port of Rotterdam

Als cfo verantwoordelijk voor informatievoorziening, risicomanagement en (kwaliteit van) besluitvorming rond investeringen. Eerder werkte Smits bij KPN.

Rens de Jong

Presentator, journalist, dagvoorzitter

Presentator BNR Nieuwsradio en RTL Z. Gespecialiseerd in innovatie, ondernemerschap en human capital.

Sprekers

Prisco Battes

Adjunct-hoofdredacteur van Het FD

Sinds 2000 bij het FD, onder meer als schrijvend journalist en chef van de deelredactie beurzen, banken en verzekeraars.

Ron Hemmer

Cfo bij Hunkemöller

Sinds 2001 cfo bij Hunkemöller. Hij is een constante factor in een organisatie die grote veranderingen heeft doorgevoerd.

Emile Hoekstra

CFO van Koninklijke Zeelandia Groep

Familiebedrijf produceert en verkoopt bakkerij-ingrediënten. Eerder werkte hij als bij Orica en Shell.

Kees Hoving

Chief Country Officer bij Deutsche Bank Nederland

Eerder was hij onder meer ceo van Deutsche Bank Nederland en hoofd Trade Finance and Cash Management Corporates.

Monique Joosen

Financieel directeur bij Plus

Van huis uit register controller. Eerder werkte ze ruim vijftien jaar bij C1000 en KPMG.

Susan Lenderink

Cfo bij de Bijenkorf

Sinds 2012 cfo, andere functies binnen het warenhuis waren onder andere controller, risk manager en planningsmanager.

Jack van Lohuizen

Cfo bij Kloosterboer

Eindverantwoordelijk voor commercie, SC en operaties van de business units van Kloosterboer Groep.

Bas Marteijn

Head of Commercial Banking bij Deutsche Bank Nederland

Verantwoordelijk voor alle commercial banking activiteiten in Nederland, waaronder handels- en werkkapitaalfinanciering en cash management.

Ferry Muller

Cfo van Vebego International

Eerder werkte hij als director business control bij Vebego. Tussen 2006 en 2011 was Muller directeur bij DIT Group.

Marcel Neomagus

Cfo van Sundio Group

Sundio Group is bekend van de merken Sunweb en Eliza was here. Eerder werkte hij bij Tui Nederland en PwC.

Godert van der Poel

Cfo Siemens Nederland

Ook toezichthouder bij de Rotterdam School of Management en Healthy Ageing Network Northern Netherlands.

Peter Smink

Ceo/cfo bij Nuon

Verantwoordelijk voor de algemene en de financiële leiding van de energiemaatschappij. Eerder werkte hij bij KPN en PwC.

Roeland Tjebbes

Cfo bij Hoogwegt Group

Naast de financiën is hij binnen het bestuur ook verantwoordelijk voor ICT. Eerder werkte hij bij vleesverwerker Vion.

Jochem Ybema

Cfo bij BSH Huishoudapparaten

Deze salesorganisatie is verantwoordelijk voor de sales-, marketing- en serviceactiviteiten van onder andere Bosch en Siemens.

Bekijk alle 14 sprekers

Programma

ontvangst & registratie
start ontbijtbijeenkomst Martin Heijnsbroek en Paul Smits

Gesprek aan de boardroom van het FD. Verslaglegging is conform Chatam House Rules. Rens de Jong modereert de ontbijtsessie.

afronding ontbijtsessie
einde
Voor wie?

Voor cfo’s van grote, innovatieve, impactvolle bedrijven.

Deelname aan The Financial Agenda is exclusief op  uitnodiging. Wilt u een uitnodiging voor The Financial Agenda ontvangen? Stuur dan een email naar Riske Betten (riske.betten@fdmediagroep.nl) met daarin een korte omschrijving van uw bedrijf, functie, bedrijfsgrootte (in omzet en in fte’s). 

Locatie

Boardroom van Het FD

Wibautstraat 224, 1097 DN AMSTERDAM

Plan uw route

The Financial Agenda wordt gehouden in de boardroom van het Financieele Dagblad.

Entree tot het pand is via de 24-uurs receptie aan de zijkant (zijde Wibautstraat) van het gebouw.

Hieronder vindt u de routebeschrijving naar het Financieele Dagblad. U kunt parkeren in de parkeergarage van Dauphine.

Routebeschrijving FD Mediagroep

Partner

Onderstaande informatie is afkomstig van onze partners

Deutsche Bank is al bijna 100 jaar succesvol actief in Nederland en biedt hoogwaardige oplossingen aan zakelijke en institutionele klanten en aan vermogende particulieren en families. De bank heeft in Nederland 800 medewerkers die werken vanuit Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven. Als grootste internationale bank in Nederland speelt Deutsche Bank een belangrijke rol in het faciliteren van Nederlandse bedrijven bij complexe en grensoverschrijdende financiële vraagstukken. Internationaal maken ruim 30 miljoen klanten gebruik van de expertise van Deutsche Bank. Vanuit kantoren in 70 landen werken medewerkers van Deutsche Bank als één team samen voor klanten.

Andere events