terug naar alle events

The Financial Agenda – Investeringsklimaat

Risico nemen in een goudlokje-economie

Vrijdag 23 maart 2018
Volg FD BNR LIVE
Delen
In samenwerking met:

Verslag

In tijden van hoogconjunctuur moet je als financieel directeur extra sterk in je schoenen staan om risicovolle plannen van andere bestuursleden te dwarsbomen.

Dat was de consensus onder de deelnemers van The Financial Agenda, een ontbijtbijeenkomst voor cfo’s, georganiseerd door Het Financieele Dagblad in samenwerking met Deutsche Bank. ‘Het is eigenlijk makkelijker om nee te verkopen in tijden van schaarste’, vat een van hen samen. ‘Tijdens een hoogconjunctuur heb je simpelweg minder argumenten tegen.’

Het zijn goede tijden voor het bedrijfsleven. De economie groeit stevig, de rente is nog altijd laag en de inflatie bescheiden. Analisten spreken ook wel van een Goudlokje-scenario. Aan de cfo de taak om in deze tijden het hoofd koel te houden. De verleiding is immers groot om nieuwe avonturen aan te gaan — zoals het doen van een overname, het betreden van een nieuwe markt, of een forse uitbreiding van het personeel.

‘De huidige waarderingen zijn crazy, dus we zullen het moeten hebben van organische groei en internationale expansie.’

Overmoed

‘Uit onderzoek blijkt dat de blik van bestuurders kan vernauwen als het goed gaat met de economie en met het bedrijf’, aldus een van de deelnemers. ‘Mensen kunnen zich dan niet meer voorstellen dat het slecht kan gaan. Dan krijg je te veel optimisme en dan leidt overvloed tot overmoed.’

Hoogleraar Kees Cools, aanwezig in de boardroom van het FD, pleitte daarom al eens voor een vetorecht voor financieel directeuren. ‘Tijdens een hoogconjunctuur is het psychologische risico groot. Ook voor de cfo overigens. Maar de cfo wordt over het algemeen geacht tenminste nog de cijfers paraat te hebben, op basis waarvan een objectieve analyse kan worden gemaakt.’

Meerdere financieel directeuren aan tafel hebben zo’n vetorecht bij hun bedrijf. Maar dat blijkt in de praktijk soms anders uit te pakken dan in theorie. ‘In gesprekken over een investering had de bank bij ons bot gevangen, omdat ik het niet eens was met de plannen. Toen bleek dat ze later met de aandeelhouders van ons familiebedrijf aan tafel zaten, om het plan nog eens voor te leggen.’

Meer risico’s

De bank lijkt in deze tijden sowieso bereid om meer risico’s te nemen, zegt een ander. ‘Een aantal jaren geleden had ons bedrijf plannen om een nieuwe vestiging te openen. De bankiers reageerden destijds sceptisch – “Zou je dat nu wel doen?”. Nu staan ze in de rij om diezelfde vestiging te financieren.’

Meer aanwezigen wijzen op de enorme toestroom van kapitaal, die het risico op missers vergroot. Bij veel bedrijven zijn de oorlogskassen goed gevuld en bij private-equitypartijen brandt het geldt in de zakken. Daardoor is er bijvoorbeeld veel concurrentie wanneer bedrijven te koop staan. Dat drijft de prijzen op, wat ten koste kan gaan van toekomstige rendementen. ‘We hebben tijdens de crisis vier concurrenten uitgekocht, tegen een goede waardering’, zegt een van de deelnemers. ‘Maar de huidige waarderingen zijn crazy. Dus we zullen het de komende tijd vooral moeten hebben van organische groei en internationale expansie.’

Videoverslag van de boardroomsessie

De cfo’s weten al tijdens het introductierondje feilloos de grootste risico’s te noemen waar hun bedrijf mee te maken heeft. En hoewel iedereen het eens is dat een bedrijf risico moet nemen om te groeien, zien ook alle aanwezigen het als hun taak om het bedrijf voor al te grote avonturen te behoeden. Die kunnen immers al snel uitgroeien tot een molensteen om de nek van een bedrijf, wanneer de economie minder gaat draaien.

Kuddegedrag

Maar dat blijkt makkelijker gezegd dan gedaan. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat mensen van nature de neiging hebben om zich aan te passen aan wat de meerderheid van een groep vindt. ‘Als je te vaak nee zegt wordt je een outcast’, zegt een deelnemer. ‘Dat kuddegedrag moet je niet onderschatten. Ook in de boardroom.’

De meeste deelnemers herkennen dit kuddegedrag. ‘Heel eerlijk, dat gebeurt. Je kan een investeringsplan doorrekenen en concluderen dat het geen goed idee is. Maar als de rest het een fantastisch idee vindt dan ga je toch twijfelen’, zegt een deelnemer. Een ander vult aan: ‘Als iedereen denkt dat het goed zit met een investering, en alleen jij twijfelt of het wel in de strategie van het bedrijf past, dan ga je toch denken: misschien is die strategie niet goed geformuleerd.’

Sommigen hebben een manier ontwikkeld om daarmee om te gaan. ‘Als ik een andere mening heb dan benoem ik dat van tevoren heel duidelijk, zo van: “Nu ga ik even sarren.”’ Het helpt daarbij dat van een cfo ook verwacht wordt dat hij of zij een kritische blik heeft, zegt een ander. ‘Ik probeer het te zeggen op een manier die niet aanstootgevend is: “Misschien mis ik achtergrond, maar ik zie hier het voordeel niet van in.”’

‘Iedereen zou een keer flink de fout in moeten gaan. Daar leer je van.’

Van fouten leer je

Een andere manier om hiermee om te gaan? ‘Schrijf allemaal voor de vergadering op wat je van een idee vindt. Op die manier voorkom je dat je je mening tijdens de vergadering laat beïnvloeden door je collega’s.’

Voor wie dat te veel gedoe vindt, heeft een ervaren aanwezige nog een tip. ‘Iedereen zou een keer flink de fout in moeten gaan. Daar leer je van. Ondernemen is risico nemen. Maar je moet leren welke beslissingen je niet op basis van emotie mag nemen en bij welke beslissingen je de teugels wat kan laten vieren.’

Lees meer
Foto: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys

Sprekers

Arnold Mars

Cfo van softwarebedrijf AFAS

Geeft sinds 2009 leiding aan de afdeling Controlling, Customer Service, Algemene Dienst en het APB Team.

Kees Cools

Professor aan de Tilburg University

Professor corporate finance and governance. Was eerder professor aan de RU Groningen en adviseur bij Strategy en Boston Consulting Group.

Rens de Jong

Presentator, journalist, dagvoorzitter

Presentator BNR Nieuwsradio en RTL Z. Gespecialiseerd in innovatie, ondernemerschap en human capital.

Stelling

Nu de oorlogskassen gevuld zijn, groeit de kans op mislukte overnames

Programma

ontvangst
start ontbijtbijeenkomst Met onder andere Kees Cools

Gesprek aan de boardroomtafel van het FD. Verslaglegging is conform Chatam House Rules. Rens de Jong modereert de ontbijtsessie.

afronding ontbijtsessie
einde
Voor wie?

Voor cfo’s van grote, innovatieve, impactvolle bedrijven.

Deelname aan The Financial Agenda is exclusief op  uitnodiging. Wilt u een uitnodiging voor The Financial Agenda ontvangen? Stuur dan een email naar Chantal Doezie (Chantal.Doezie@fdmediagroep.nl) met daarin een korte omschrijving van uw bedrijf, functie, bedrijfsgrootte (in omzet en in fte’s). 

Locatie

FD Boardroom

Wibautstraat 224, 1097 DN AMSTERDAM

Plan uw route

The Financial Agenda wordt gehouden in de boardroom van het Financieele Dagblad.

Entree tot het pand is via de 24-uurs receptie aan de zijkant (zijde Wibautstraat) van het gebouw.

Hieronder vindt u de routebeschrijving naar het Financieele Dagblad. U kunt parkeren in de parkeergarage van Dauphine.

Routebeschrijving FD Mediagroep

Partner

Onderstaande informatie is afkomstig van onze partners

Deutsche Bank is al bijna 100 jaar succesvol actief in Nederland en biedt hoogwaardige oplossingen aan zakelijke en institutionele klanten en aan vermogende particulieren en families. De bank heeft in Nederland 800 medewerkers die werken vanuit Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven. Als grootste internationale bank in Nederland speelt Deutsche Bank een belangrijke rol in het faciliteren van Nederlandse bedrijven bij complexe en grensoverschrijdende financiële vraagstukken. Internationaal maken ruim 30 miljoen klanten gebruik van de expertise van Deutsche Bank. Vanuit kantoren in 70 landen werken medewerkers van Deutsche Bank als één team samen voor klanten.

Andere events