terug naar alle events

High tech finance

The Financial Agenda

Vrijdag 17 maart 2017
Volg FD BNR LIVE
Delen
In samenwerking met:

Verslag

De cfo moet de leiding nemen bij het opzetten en coördineren van digitalisering en data-analyse. Overzicht, inzicht en analyse is immers de kern van het werk van de cfo.

Daarover waren de deelnemers het eens, tijdens The Financial Agenda, een ontbijtbijeenkomst voor cfo’s, georganiseerd door Het Financieele Dagblad in samenwerking met Deutsche Bank. Maar hoe maak je de steeds groter groeiende stroom aan data relevant voor je bedrijf? En waar moet je beginnen, in een wereld waarin ontwikkelingen in digitalisering, data-analyse en robotisering met de dag sneller lijken te gaan?

Coördinatie

Een van de deelnemers begint maar meteen met een waarschuwing: ‘Cfo’s laten zich de kaas van het brood eten. Afdelingen als inkoop, marketing of HR, beginnen nu vaak hun eigen data-analyse- clubjes. Dat is op zich te prijzen, maar data wordt pas echt interessant als je al die verschillende cijfers met elkaar combineert.’

Finance is de aangewezen afdeling om dat te coördineren, vervolgt hij. ‘Daar zit het meeste gevoel voor cijfers en hoe je die interpreteert. Bovendien wil je voorkomen dat data van die verschillende afdelingen niet vergelijkbaar zijn.’

Delen

Niet iedere cfo herkent zich in dat beeld. ‘Bij ons hield finance in het begin juist heel erg vast aan de data, maar daardoor hadden onze analyses weinig effect. Later zijn we heel bewust data gaan delen, want de mensen die echt wat kunnen met deze gegevens, dat zijn de mensen buiten de financiële afdeling.’

Een andere deelnemer valt hem bij: ‘Ik vind dat wij als cfo’s soms teveel regeren vanuit een ivoren toren. Daarmee komen we niet verder. Finance moet ‘in control’ zijn, maar ga ook eens in gesprek met logistiek, met verkoop of met marketing. Vraag wat ze daar aan gegevens nodig hebben. Dat brengt je pas echt verder.’

Verbanden zoeken

Een financieel directeur die al wat verder is met data-analyse, bevestigt dat juist het combineren van data waardevolle informatie kan opleveren. ‘Onze data-analisten besteden een deel van hun tijd naar het vrij zoeken naar nieuwe, onlogische verbanden. Dat betaalt zich uit. Zo weten we nu dat het succes van bepaalde vestigingen mede bepaald wordt door specifieke andere winkels in de omgeving. Dat is belangrijke informatie bij het openen van nieuwe vestigingen.’

Finance afdeling

Niet iedereen heeft al een centrale data-analyse opgezet. Sterker nog, bij sommige bedrijven kan de digitalisering op de finance-afdeling zelf wel een impuls gebruiken. ‘Elk systeem dat bestaat, hebben wij in de onderneming’, vat iemand de situatie bij zijn bedrijf samen.

Andere deelnemers herkennen dit. ‘Er wordt veel nagedacht over digitalisering. Maar tegelijkertijd is er veel conservatisme. Wij zijn een beetje dinosaurussen aan het worden.’ Een ander vult aan. ‘Als het erop aankomt, staan veel cfo’s met hun voeten in het cement. Het vergt wil en geld om echt veranderingen door te voeren. Dat is niet altijd aanwezig.’

Verstikkend

Een probleem waar sommige cfo’s tegenaan lopen is een stroperige bedrijfscultuur, die niet meehelpt om snel een nieuwe afdeling voor data-analyse op te tuigen. ‘Eerst moet de juridische afdeling een oordeel over onze plannen vormen, en met een beetje pech ook nog een andere afdeling. Voordat je een plan eindelijk in de praktijk hebt gebracht, ben je zo acht maanden verder.’

De cfo vreest dat hij daardoor de aansluiting verliest met start-ups, die doorgaans veel sneller kunnen werken. ‘Zij weten bij wijze van spreken niet eens wat privacy is. Ze bouwen gewoon iets nieuws. En als het mislukt, omdat ze tegen bepaalde regels opbotsen, dan beginnen ze gewoon opnieuw.’

De opmerking raakt een snaar bij andere aanwezigen. ‘Onze sector is zo gereguleerd en er ligt zo veel nadruk op compliance, dat het verstikkend werkt voor innovatie’, klinkt het. ‘Bij ons wordt innovatie daarom bewust buiten het bedrijf geplaatst, en dus buiten het toezicht. Pas als ze terugkomen met een oplossing, gaan we checken of het aan alle regels voldoet. Dat werkt een stuk sneller, want in de bureaucratie gebeurt het niet.’

Privacy

Aan de andere kant worstelen ook veel cfo’s met hoe ver je kunt gaan met data-analyse. Veel van hen zijn immers ook verantwoordelijk voor compliance. ‘Privacy is een hot topic’, stelt een deelnemer. ‘Je kunt echt veel gegevens van iemand te weten komen, maar het is niet altijd duidelijk wat je wel en niet mag gebruiken.’ Een andere reageert met een voorbeeld: ‘Het is voor ons nog steeds niet helemaal duidelijk of we persoonsgegevens van Nederlandse klanten mogen opslaan in een Amerikaanse cloud.’

‘In principe zou ik van een groot gedeelte van jullie kunnen zien of jullie hier aanwezig waren, ook als ik hier niet zelf was geweest’, vult een derde aan. ‘Dat doe ik natuurlijk niet. Maar het kan wel. Tegelijkertijd geeft dat soort locatiedata ons inzicht in wanneer onze klanten ons bezoeken. Daardoor hebben we het aantal overuren met 70% kunnen terugdringen.’

Lees meer
Foto: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys
Copyright: Sander Nieuwenhuys

Sprekers

Frank Geelen

Lead Partner Finance Transformation bij Deloitte Nederland

Hij ondersteunt bedrijven met het transformeren van hun finance functie.

Ron Hemmer

Cfo bij Hunkemöller

Sinds 2001 cfo bij Hunkemöller. Hij is een constante factor in een organisatie die grote veranderingen heeft doorgevoerd.

Rens de Jong

Presentator, journalist, dagvoorzitter

Presentator BNR Nieuwsradio en RTL Z. Gespecialiseerd in innovatie, ondernemerschap en human capital.

Sprekers

Jan Bonjer

Hoofdredacteur van Het FD

Sinds 2012 bij het FD. Was eerder hoofdredacteur van het Algemeen Dagblad en het Dagblad van het Noorden.

George Dessing

Senior vice president Treasury & Risk bij Wolters Kluwer

Verantwoordelijk voor global treasury, risk management, real estate en de business continuïteit.

Ronald Eikelenboom

Cfo van Lely Group

Geeft binnen het bestuur leiding aan Finance, Accounting en Controlling, IT, juridische zaken en patenten.

Tim Kraaier

Cfo van Albron

Eerder was hij financieel directeur bij beveiligingsbedrijf GS4. Daarvoor werkte hij bij Ahold, Technische Unie en EY.

Susan Lenderink

Cfo bij de Bijenkorf

Sinds 2012 cfo, andere functies binnen het warenhuis waren onder andere controller, risk manager en planningsmanager.

Jack van Lohuizen

Cfo bij Kloosterboer

Eindverantwoordelijk voor commercie, SC en operaties van de business units van Kloosterboer Groep.

Bas Marteijn

Head of Commercial Banking bij Deutsche Bank Nederland

Verantwoordelijk voor alle commercial banking activiteiten in Nederland, waaronder handels- en werkkapitaalfinanciering en cash management.

Monique Nelissen

Financieel directeur bij Imbema Groep

Sinds 1986 actief in huidige functie. Familiebedrijf Imbema Groep werd in 1947 opgericht en wordt gerund door de derde generatie.

Godert van der Poel

Cfo Siemens Nederland

Ook toezichthouder bij de Rotterdam School of Management en Healthy Ageing Network Northern Netherlands.

Diederik van Rappard

Cfo van Bakkersland

In een vorige functie was Van Rappard onder meer cfo van diepvriessnackproducent IZICO.

Antonio Rodriguez

Cfo van A-ware Food Group

Rodriguez is binnen de raad van bestuur verantwoordelijk voor financiën, ICT en de strategie.

Peter Smink

Ceo/cfo bij Nuon

Verantwoordelijk voor de algemene en de financiële leiding van de energiemaatschappij. Eerder werkte hij bij KPN en PwC.

Guus Stoelinga

Cfo van Leaseplan

Vertrok in 2017, na bijna 25 jaar bij Leaseplan. Hij was onder andere financieel directeur van de Nederlandse tak.

Lidwien Suur

Cfo bij ANWB

Is sinds juli 2016 cfo en statutair directeur. Eerder was ze algemeen directeur van Unigarant en ANWB Verzekeren.

Marc Verbeek

Hoofd Dutch Large Corporates regio Rotterdam bij Deutsche Bank

Gaf leiding aan de commerciële banktak regio Rotterdam. Hij bekleedde verschillende functies bij Deutsche Bank en ABN Amro.

Bekijk alle 15 sprekers

Programma

ontvangst & registratie
start ontbijtbijeenkomst Frank Geelen en Ron Hemmer

Gesprek aan de boardroom van het FD. Verslaglegging is conform Chatam House Rules. Rens de Jong modereert de ontbijtsessie.

afronding ontbijtsessie
einde
Voor wie?

Voor cfo’s van grote, innovatieve, impactvolle bedrijven.

Deelname aan The Financial Agenda is exclusief op  uitnodiging. Wilt u een uitnodiging voor The Financial Agenda ontvangen? Stuur dan een e-mail naar Riske Betten (riske.betten@fdmediagroep.nl) met daarin een korte omschrijving van uw bedrijf, functie, bedrijfsgrootte (in omzet en in fte’s). 

Locatie

Boardroom van Het FD

Wibautstraat 224, 1097 DN AMSTERDAM

Plan uw route

The Financial Agenda wordt gehouden in de boardroom van het Financieele Dagblad.

Entree tot het pand is via de 24-uurs receptie aan de zijkant (zijde Wibautstraat) van het gebouw.

Hieronder vindt u de routebeschrijving naar het Financieele Dagblad. U kunt parkeren in de parkeergarage van Dauphine.

Routebeschrijving FD Mediagroep

Partner

Onderstaande informatie is afkomstig van onze partners

Deutsche Bank is al bijna 100 jaar succesvol actief in Nederland en biedt hoogwaardige oplossingen aan zakelijke en institutionele klanten en aan vermogende particulieren en families. De bank heeft in Nederland 800 medewerkers die werken vanuit Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven. Als grootste internationale bank in Nederland speelt Deutsche Bank een belangrijke rol in het faciliteren van Nederlandse bedrijven bij complexe en grensoverschrijdende financiële vraagstukken. Internationaal maken ruim 30 miljoen klanten gebruik van de expertise van Deutsche Bank. Vanuit kantoren in 70 landen werken medewerkers van Deutsche Bank als één team samen voor klanten.

Andere events