Rianne Siebel mag zich een jaar lang best financial professional noemen. Met een minimaal verschil wist ze haar concurrenten te verslaan.
Tekst: Sjors Rodenburg
De businesscontroller, die momenteel via Yacht wordt gedetacheerd bij de Rabobank, droeg volgens het publiek, de jury én ondernemer Michiel Muller de beste oplossingen aan om online supermarkt Picnic in de toekomst levensvatbaar te houden.
Dat bleek donderdag 17 maart tijdens de eerste editie van The Challenge in SugarCity in Halfweg. Waar tot in de jaren negentig van de vorige eeuw suikerbieten werden verwerkt, bogen vijf financial professionals zich over het strategische finance vraagstuk van Picnic.
Boodschappen met een app
Hoe zit het met de kostenstructuur? Kan de bezorger zijn service landelijk uitrollen? Wat voor extra diensten kan Picnic toevoegen? Hoe weet het klanten aan zich binden? En hoe moet de bezorger omgaan met concurrentie?
De online supermarkt, waarbij de klanten via een app hun boodschappen bestellen waarna het gratis wordt thuisbezorgd, begon haar bezorgservice in september 2015. Vooralsnog alleen nog maar in Amersfoort, Leusden en Soest, maar daar komt volgens Muller snel verandering in. ‘Onze ambitie is groot. We willen landelijk gaan leveren, maar ook in het buitenland.’
Muller wil ‘verstandig groeien’, zegt hij. ‘Natuurlijk kunnen we morgen zeggen: we gaan overal open, maar dat is niet verstandig, want dan wordt je slachtoffer van je eigen snelheid.’ Picnic gaat binnenkort naar Utrecht, Almere of Apeldoorn. ‘Daarna ga je stad voor stad Nederland in. Als je in Nederland in veertig steden zit, heb je ongeveer zestig procent van de bevolking te pakken.’
Mooie toekomst
Siebel, die momenteel als interim-manager leidinggeeft aan het anti-witwasprogramma bij de Rabobank, gelooft erg in het concept van de online boodschappenbezorger, lichtte ze een dag later toe op BNR Nieuwsradio. ‘Picnic heeft een mooie toekomst voor zich, maar ik denk wel dat de nadruk op de beleving moet komen te liggen. Operationeel is het een heel sterk vormgegeven organisatie. Ze hebben geen voorraden, lage kosten en maken veel gebruik van internet.’
Ook tijdens de bijeenkomst hamerde Siebel op het belang van beleving en gemak. ‘Picnic moet zich richten op persoonlijk contact’, zei de businesscontroller in haar afsluitende pitch. Ze pleit voor een receptenboek waarbij de klanten alleen maar hoeven aan te geven wat ze willen eten. ‘Ze moeten alles voor mij regelen. Ik kies alleen wat lekkere recepten voor deze week en klaar is kees.’