Krista Luijten mag zich een jaar lang de beste finance professional van Nederland noemen. In een felle strijd wist ze haar concurrenten nipt af te troeven.
Tekst: Sjors Rodenburg
Dat was de uitkomst van de derde editie van The Challenge op donderdag 29 juni in De Fabrique in Utrecht, waarin vier finance professionals hun plannen uit de doeken deden om van bloemenservice Bloomon het eerste global flower brand te maken.
Gezonde groei
In haar openingspitch legde Luijten de nadruk op ‘gezonde en gerichte’ groei. Om internationaal verantwoord te kunnen opschalen, pleitte ze niet voor het optuigen van een duur eigen distributienetwerk per land, maar voor samenwerking met bestaande bedrijven die zich richten op dezelfde doelgroepen. Cross selling dus.
Als voorbeeld noemde ze HelloFresh, de van oorsprong Duitse bezorgdienst van luxe voedselpakketten die actief is in zowel Europa als in Amerika en Australië. ‘Ze leveren al maaltijden aan huis’, verduidelijkte de bankmedewerker, die bij ABN Amro verantwoordelijk is voor innovatie op de afdeling risicomanagement. ‘HelloFresh heeft al gekoelde auto’s en komen aan de deur op flexibele tijden.’
Franchisemodel
Ook leek het Luijten een goed idee om een franchisenetwerk op te tuigen van kwekers. ‘Als je een échte Bloomon-kweker bent, voel je je meer betrokken bij het product’, legde ze uit. ‘Ze dragen het logo waardoor ook de zichtbaarheid toeneemt.’ Daarbij is het met franchisenemers een stuk makkelijker om afspraken te maken over prijs en kwaliteit.
Het grote voordeel van een franchisemodel is de schaalbaarheid, zette ze haar idee kracht bij. ‘Als je straks naar Amerika of Azië wil uitbreiden, dan kun je het model zo uitrollen.’ Terwijl de bloemen nu nog allemaal uit Nederland komen, raadt ze op andere continenten aan om wél samen te werken met lokale kwekers. ‘Daarmee geef je ook duurzaamheid een goede plek.’
Bijzonder knap
Zowel het publiek als Bloomon-medeoprichter Koen Thijssen was het meest onder de indruk van Luijtens oplossingen. De cijferkoning bij de bloemendienst was met name gecharmeerd van de snelheid waarmee de finance professional de uitdagingen van zijn bedrijf in staat was te doorgronden. ‘Dit heeft ons in sommige gevallen wel twee jaar gekost. Echt bijzonder knap gedaan.’
Wel had de ondernemer op wat meer ambitie bij de kandidaten gehoopt. Aan de andere kant blijven het finance professionals, voegde hij eraan toe. ‘Die zijn van huis uit ietsje conservatiever dan de gemiddelde ondernemer.’ Uiteindelijk gaf de franchiseformule van Luijten bij hem de doorslag. ‘Dat is echt een heel innovatieve oplossing waar we zeker naar zullen kijken.’
Ingewikkelde dynamiek
Daarentegen riep de jury Joost ten Hag tot winnaar uit. De business controller bij Heineken maakte bij de juryleden indruk met zijn complexe financiële analyses, vertelde juryvoorzitter Marlies de Vries, die op dit moment promoveert op het professionele socialisatieproces van accountants. ‘Hij past het best bij de ingewikkelde dynamiek van Bloomon als het gaat om governance tussen de investeerders, de eigenaren en de groeistrategie.’
Naast eeuwige roem ging de winnares er ook met een opleidingsbudget van 5000 euro vandoor. Hoewel Luijten nog niet goed had nagedacht waaraan ze dit zou willen besteden, had ze wel wat ideeën. ‘Er zijn een paar innovatieopleidingen die ik graag wil volgen’, vertelde ze. ‘En ik wil me iets meer gaan verdiepen in data science.’