terug naar alle events

The Challenge Finance

Best finance professional 2017

Donderdag 29 juni 2017
Volg FD BNR LIVE
Delen
In samenwerking met:

Verslag

Krista Luijten mag zich een jaar lang de beste finance professional van Nederland noemen. In een felle strijd wist ze haar concurrenten nipt af te troeven.

Tekst: Sjors Rodenburg

Dat was de uitkomst van de derde editie van The Challenge op donderdag 29 juni in De Fabrique in Utrecht, waarin vier finance professionals hun plannen uit de doeken deden om van bloemenservice Bloomon het eerste global flower brand te maken.

Gezonde groei

In haar openingspitch legde Luijten de nadruk op ‘gezonde en gerichte’ groei. Om internationaal verantwoord te kunnen opschalen, pleitte ze niet voor het optuigen van een duur eigen distributienetwerk per land, maar voor samenwerking met bestaande bedrijven die zich richten op dezelfde doelgroepen. Cross selling dus.

Als voorbeeld noemde ze HelloFresh, de van oorsprong Duitse bezorgdienst van luxe voedselpakketten die actief is in zowel Europa als in Amerika en Australië. ‘Ze leveren al maaltijden aan huis’, verduidelijkte de bankmedewerker, die bij ABN Amro verantwoordelijk is voor innovatie op de afdeling risicomanagement. ‘HelloFresh heeft al gekoelde auto’s en komen aan de deur op flexibele tijden.’

Franchisemodel

Ook leek het Luijten een goed idee om een franchisenetwerk op te tuigen van kwekers. ‘Als je een échte Bloomon-kweker bent, voel je je meer betrokken bij het product’, legde ze uit. ‘Ze dragen het logo waardoor ook de zichtbaarheid toeneemt.’ Daarbij is het met franchisenemers een stuk makkelijker om afspraken te maken over prijs en kwaliteit.

Het grote voordeel van een franchisemodel is de schaalbaarheid, zette ze haar idee kracht bij. ‘Als je straks naar Amerika of Azië wil uitbreiden, dan kun je het model zo uitrollen.’ Terwijl de bloemen nu nog allemaal uit Nederland komen, raadt ze op andere continenten aan om wél samen te werken met lokale kwekers. ‘Daarmee geef je ook duurzaamheid een goede plek.’

Bijzonder knap

Zowel het publiek als Bloomon-medeoprichter Koen Thijssen was het meest onder de indruk van Luijtens oplossingen. De cijferkoning bij de bloemendienst was met name gecharmeerd van de snelheid waarmee de finance professional de uitdagingen van zijn bedrijf in staat was te doorgronden. ‘Dit heeft ons in sommige gevallen wel twee jaar gekost. Echt bijzonder knap gedaan.’

Wel had de ondernemer op wat meer ambitie bij de kandidaten gehoopt. Aan de andere kant blijven het finance professionals, voegde hij eraan toe. ‘Die zijn van huis uit ietsje conservatiever dan de gemiddelde ondernemer.’ Uiteindelijk gaf de franchiseformule van Luijten bij hem de doorslag. ‘Dat is echt een heel innovatieve oplossing waar we zeker naar zullen kijken.’

Ingewikkelde dynamiek

Daarentegen riep de jury Joost ten Hag tot winnaar uit. De business controller bij Heineken maakte bij de juryleden indruk met zijn complexe financiële analyses, vertelde juryvoorzitter Marlies de Vries, die op dit moment promoveert op het professionele socialisatieproces van accountants. ‘Hij past het best bij de ingewikkelde dynamiek van Bloomon als het gaat om governance tussen de investeerders, de eigenaren en de groeistrategie.’

Naast eeuwige roem ging de winnares er ook met een opleidingsbudget van 5000 euro vandoor. Hoewel Luijten nog niet goed had nagedacht waaraan ze dit zou willen besteden, had ze wel wat ideeën. ‘Er zijn een paar innovatieopleidingen die ik graag wil volgen’, vertelde ze. ‘En ik wil me iets meer gaan verdiepen in data science.’

Lees meer
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys

Finalisten

Joost ten Hag

Business Controller bij Heineken

Was eerder financieel directeur bij Gibson Innovations in Hong Kong. Werkte daarvoor onder meer bij Philips.

Krista Luijten

Product Owner Risk Innovatie ABN Amro

Verantwoordelijk voor vernieuwing en innovatie op de afdeling Risk Management. Werkte eerder onder meer bij RBS en Rabobank.

Hendrik van der Plaats

Business controller bij Yacht

Momenteel gedetacheerd bij Photonis. Dit bedrijf maakt fotosensoren voor defensie, wetenschap, industrie en medische research.

Marcel Schaareman

Ondernemer

Richtte onder andere mobieltekoop.nl. Ook is hij medeoprichter van 88mobile: een service provider voor de Chinese doelgroep.

Sprekers en jury

Paul Iske

Hoogleraar Open Innovation en Business Venturing

Zelfverklaard chief failure officer (cfo) aan het Instituut voor Briljante Mislukkingen. Probeert meer begrip kweken voor falen.

Donatello Piras

Presentator en dagvoorzitter

Presenteert jaarlijks tientallen congressen en events in binnen- en buitenland. Ook is Piras te zien op televisie, onder meer bij bij RTL Z.

Koen Thijssen

Medeoprichter en managing director Bloomon

Cijferkoning van het bloemenbedrijf en kent alle Excel-bestanden uit zijn hoofd. Eerder werkte Thijssen onder andere bij Rocket Internet.

Marlies de Vries

Promovenda Nyenrode Business Universiteit.

Doet onderzoek naar het verloop van het professionele socialisatieproces van accountants. Werkte eerder bij PwC.

Presentator

Maarten Bouwhuis

Presentator, dagvoorzitter en debatleider

Presenteert regelmatig programma’s bij BNR Nieuwsradio. Specialist in ondernemerschap en de financiële sector.

Voor wie

The Challenge is een interactief business event waar geselecteerde professionals de strijd met elkaar aangaan over een strategisch vraagstuk van een onderneming. Tijdens The Challenge ontmoeten de beste spelers uit een bepaald vakgebied elkaar.

The Challenge is een ‘must go to’ voor:

  • Professionals
  • Experts
  • HR-professionals
  • C-level van bedrijven met vergelijkbare vraagstukken

Locatie

De Fabrique

Westkanaaldijk 7, 3542 DA Utrecht

Plan uw route

De Fabrique is een voormalig fabrieksterrein op bedrijventerrein Lage Weide in Utrecht. Eind jaren ’90 werd het verbouwd tot een evenementenlocatie.

Parkeren
De Fabrique beschikt over een eigen parkeerterrein met 700 gratis parkeerplaatsen.

Bereikbaarheid per openbaar vervoer
Op station Maarssen stoppen treinen uit Amsterdam en Utrecht. Vanaf dit NS-station is het ca. 15 minuten lopen naar De Fabrique. Neem uitgang Kanaalzijde. Er zijn op station Maarssen ook OV fietsen beschikbaar.

Partner

Onderstaande informatie is afkomstig van onze partners

Yacht is dé verbindende kracht tussen professionals en organisaties die het verschil willen maken. Dit doen wij vanuit onze overtuiging dat werk dat ertoe doet, mensen gelukkig maakt. Ons doel is optimaal resultaat: professionals uitdagend werk bieden waarmee zij de organisaties van onze opdrachtgevers blijvend verbeteren. Yacht is, vanuit acht kantoren door heel Nederland, actief in acht vakgebieden: IT, Finance, Engineering, Legal, HRM, Marketing & Communications, Supply Chain Management & Procurement en Sociaal Domein.

Andere events