terug naar alle events

Maak van je klant een fan

BNR Businessclub

Donderdag 20 april 2017
Volg FD BNR LIVE
Delen

Verslag

Weer een nieuwe klant naar binnen gehengeld. Good for you! Maar hoe zorg je er nou voor dat hij niet al in mum van tijd weer afhaakt?

Daarover ging het donderdag 20 april tijdens de Businessclub in Woubrugge. Daar waren we te gast bij restaurant- en evenementenlocatie De Dyck, dat wordt gerund door Businessclub-lid Reinier Kempenaar. Dat klantgericht ondernemen belangrijk is werd al snel duidelijk.

‘Veel ondernemers steken vooral tijd in het werven van nieuwe klanten. Als die binnen is, klinkt het hoera en gaan we ervan uit die zo iemand automatisch bij ons blijft. Een misvatting, zo blijkt helaas maar al te vaak’, aldus Ronald Bangma van Retailtraining.nl. Zijn tip? Ga met klanten in gesprek. Stel je kwetsbaar op en vraag wat ze echt nodig hebben.

Maggy’s Mode

Chantal Riedeman van Shopology heeft een paar treffende voorbeelden van klantgerichtheid. ‘Neem Maggy’s Mode uit Spakenburg. de eigenaresse heeft haar klanten gevraagd om drie kritische punten over haar en haar zaak te noemen. Ze nodigde 35 van haar trouwste klanten uit en vroeg ze om deze keiharde feedback.

Dat was soms best even slikken, maar wel heel waardevol. Zo kreeg ze bijvoorbeeld te horen dat ze soms wat te dominant aanwezig was in de winkel. Ze heeft dit nu aangepast.’ Ook over het Conservatorium Hotel in Amsterdam is ze enthousiast. ‘Medewerkers worden elke dag tien minuten getraind in gastvrijheid. Zo maak je het heel klein, heel concreet. Prachtig vind ik dat.’

Menselijke maat

Rob Beltman van H3ROES presenteert ieder jaar zijn Klantrede, een overzicht met belangrijke trends en ontwikkelingen op het gebied van klantgericht ondernemen in Nederland. Volgens hem hebben bedrijven jarenlang te veel nadruk gelegd op klantinformatiesystemen.

‘Nu zie je dat de menselijke maat weer terug moet, de verbinding tussen hoofd, hart en handen. Wat we aan klanten beloven maken we vaak wel waar. Maar het gaat om dat beetje extra, dat onverwachte. Vaak is dat iets persoonlijks.’ Voor ondernemers met personeel op de loonlijst betekent dat vooral ruimte bieden. Want, zo stelt Beltman: ‘Pas als jij je mensen goed verzorgt, zullen zij jouw klanten goed verzorgen.’

De juiste knoppen

Neurowetenschapper Victor Lamme doet al jaren onderzoek naar consumentengedrag. Waarom zijn bepaalde merken geliefd? Hoe kun je verklaren dat klanten soms wegblijven en de andere keer juist graag terugkeren? Het is volgens Lamme vooral een kwestie van op de goede knoppen drukken.

‘Want de tevredenheid van een klant wordt bepaald door de bewuste én onbewuste associaties waarmee je hem voedt. Die gaan meestal niet over geld en ook niet over dingen als duurzaamheid en transparantie. Het heeft veel meer te maken met creativiteit, behulpzaamheid en snelheid. Met andere woorden: wat heeft de klant aan jou?’

Lees meer
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys
Foto: Sander Nieuwenhuys

Sprekers

Ronald Bangma

Mede-eigenaar van retailtraining.nl

Geeft trainingen aan alles en iedereen die te maken heeft met klanten. Van het management tot de ondernemer.

Rob Beltman

Customer Engagement & Excellence Expert bij H3ROES

Mede-auteur van de Klantrede 2017, een jaarlijks overzicht van trends en ontwikkelingen in klantgericht ondernemen.

Rob Klijsen

Directeur bij Teamleader Nederland

Teamleader Nederland is een softwarebedrijf. Veel groei is te danken aan de service die ze klanten bieden.

Victor Lamme

Hoogleraar aan de UvA

Hersenonderzoeker en gespecialiseerd in neuromarketing. Verbonden aan de Universiteit van Amsterdam.

Chantal Riedeman

Oprichter van Shopology

Expert in het optimaliseren van klantbeleving om koopgedrag positief te beïnvloeden. Eerder werkte ze bij IKEA en V&D.

Presentator

Harm Edens

Presentator en televisiepersoonlijkheid

Sinds 2016 vaste presentator van de BNR Businessclub. Verder bekend als presentator van Dit Was Het Nieuws.

Programma

registratie & ontvangst

Registratie & ontvangst met koffie en thee

inhoudelijk programma Met professor Victor Lamme

Het gaat over klantgericht denken en doen. Hoe richt je je onderneming echt klantvriendelijk in en zorg je dat je medewerkers net zo klantgericht worden als jij? Diverse deskundigen vertellen hun ervaringen en geven tips die jij de volgende dag al in praktijk kunt brengen!

netwerkborrel

Graag nodigen we u uit om onder het genot van een drankje verder te praten over de bijeenkomst met de sprekers en de andere aanwezigen.

einde
Voor wie?

De BNR Businessclub richt zich op ondernemers die vooruit willen. Mensen die willen verbeteren en groeien. De BNR Businessclub draagt daar graag aan bij. Tijdens de bijeenkomsten zetten wij actuele thema’s centraal met maar één doel: jou als ondernemer in je kracht zetten. Kom ook, stap even uit de dagelijkse praktijk en laat je motiveren.

Locatie

De Dyck

Woudsedijk-Zuid 43, 2481 NB Woubrugge

Plan uw route

We gaan op bezoek bij clublid Reinier Kempenaar. Op zijn boerderij/restaurant en evenementlocatie zoekt hij steeds naar nieuwe manieren om de het bestaansrecht te continueren.

Parkeren kan op het eigen terrein.

Partners

Onderstaande informatie is afkomstig van onze partners

Andere events