terug naar alle events

Een goed verhaal vertellen

BNR Businessclub

Donderdag 1 december 2016
Delen

Verslag

Een product verkopen. Solliciteren. Je kinderen hun spullen laten opruimen. Een klant tevreden stellen. Grote delen van de dag zijn we bezig met het overtuigen van andere mensen.

En daarom, zo vertelt Mimoun Ouaïssa, kun je zeggen: life is a pitch! De acteur en filmmaker, bekend van onder meer Shouf Shouf Hababi en Het Schnitzelparadijs, was één van de sprekers tijdens de Businessclub-bijeenkomst op 1 december, in de Puddingfabriek in Groningen.

Ouïssa deelde hier zijn visie op corporate storytelling, volgens Ouaïssa de verzameling aan verhalen die je vertelt aan stakeholders. In feite je bedrijfspitch. En om erachter te komen hoe je het verhaal van je eigen bedrijf opstelt, is het volgens hem goed om eens te kijken hoe filmmakers dat aanpakken.

James Bond

Die maken om te beginnen altijd gebruik van een held. Een James Bond, Brigit Jones of Jack Sparrow. Iemand waarmee kijkers zich kunnen identificeren. Vertaal je dat nu naar het bedrijfsleven, dan zijn die helden bijvoorbeeld het team, het merk, het product, jezelf of (bij voorkeur) de klanten. Die vormen meestal het fundament van een goed bedrijfsverhaal.

Ouaïssa gebruikt daarvoor onder meer het SPAR-model. ‘Dat staat voor situatie, probleem, actie en resultaat. Oftewel, wat was de situatie van de klant, wat was het probleem, welke actie heb jij ondernomen en wat was het resultaat? Ondernemers doen er goed aan om de antwoorden op deze vragen te achterhalen, en zo hun eigen corporate story vorm te geven’, aldus de filmmaker.

Hannibal Lector

Maar, naast held hebben filmmakers natuurlijk ook een bad guy nodig. Een doctor No, Hannibal Lector of Darth Vader. Ook die kun je aanwijzen als je aan het ondernemen bent. Bad is het bijvoorbeeld het probleem van de klant dat je oplost. Maar het kunnen ook concurrenten zijn.

‘Welke kwaliteiten missen zij ten opzichte van jouw bedrijf? Dan moet je onder meer denken aan producten, medewerkers en systemen. En waarom is dat zo erg voor een klant? Het is vaak niet nodig om die minpunten hardop te roepen’, stelt Ouaïssa, ‘maar het helpt je wel om erachter te komen wat jouw unieke onderscheidende kwaliteiten zijn.’

Lees meer

Sprekers

John Geijp

Journalist Dagblad van het Noorden

Verslaggever economie, energie en duurzaamheid. Schrijft veel over het bedrijfsleven in Groningen.

Alex van Ginneken

Oprichter MediaCT

Weet als online ondernemer als geen ander hoe je ervoor zorgt dat websitebezoekers ook echt bij je gaan winkelen.

Mimoun Oaïssa

Acteur,filmmaker en storyteller

Vooral bekend van Shouf Shouf Habibi! en Het schnitzelparadijs. Ook helpt hij bedrijven en individuen bij het vertellen van hun verhaal.

Nadine Sjerps

Online Marketing Consultant Storm Digital

Vanuit haar expertise als online marketeer werkt ze voor klanten als kledingwinkel SuitSupply en reisorganisatie TUI.

Presentator

Harm Edens

Presentator en televisiepersoonlijkheid

Sinds 2016 vaste presentator van de BNR Businessclub. Verder bekend als presentator van Dit Was Het Nieuws.

Foto: Bastiaan Heus
Foto: Bastiaan Heus
Foto: Bastiaan Heus
Foto: Bastiaan Heus
Foto: Bastiaan Heus
Foto: Bastiaan Heus
Foto: Bastiaan Heus
Foto: Bastiaan Heus
Foto: Bastiaan Heus
Foto: Bastiaan Heus
Foto: Bastiaan Heus
Foto: Bastiaan Heus
Foto: Bastiaan Heus
Foto: Bastiaan Heus
Foto: Bastiaan Heus
Foto: Bastiaan Heus
Foto: Bastiaan Heus
Foto: Bastiaan Heus
Foto: Bastiaan Heus
Foto: Bastiaan Heus
Foto: Bastiaan Heus
Foto: Bastiaan Heus
Foto: Bastiaan Heus
Foto: Bastiaan Heus
Foto: Bastiaan Heus

Locatie

De Puddingfabriek

Viaductstraat 3, 9725 BG, Groningen

Plan uw route

De creatieve motor van de stad Groningen, dat is bedrijfsverzamelpand De Puddingfabriek. Dit unieke pand is gelegen direct naast het Centraal Station. Waar in eerdere tijden instant pudding van de lopende band rolde, wordt dit unieke pand nu behuisd door ondernemers op het creatieve vlak. De creativiteit en vindingrijkheid die het pand uitademt werkt inspirerend en aanstekelijk!